Terje Håkonsen

Terje Håkonsen er en av Norges beste snøbrettkjørere gjennom tidene. Han ble født i 1974, og dominerte fristilkjøringen på 1990-tallet. Han vant VM i halfpipe tre ganger, i tillegg til at han vant fem EM, og tre åpne amerikanske mesterskap. Da halfpipe ble en olympisk øvelse i 1998, boikottet Håkonsen kvalifiseringen. Mange andre utøvere var også misfornøyde, ettersom kvalifiseringen ble overlatt til skiforbundet, i stedet for snøbrettkjørernes forbund.

Et stort idrettstalent
Håkonsen vant også mange andre konkurranser, blant annet Mt. Baker Banked Slalom, der han tok sju titler, og Innsbruck Air & Style Contest. Han var også med i dokumentarfilmen First Decent, sammen med Shawn Farmer, Nick Perata, Hannah Teter og Shaun White. Det har blitt laget flere dokumentarer om ham, blant annet filmene The Haakonsen Factor og Subjekt Haakonsen. I tillegg ble det laget en norsk TV-serie, kalt Terjes Sesongkort, der TV-teamet fulgte ham gjennom et helt år. I serien fikk seerne også møte andre kjente snøbrettkjørere, som Nicolas Müller, Shaun White, Mads Jonsson og Kevin Pearce.

En mann med innflytelse
Håkonsen utviklet manøveren som kalles Håkon Flip, og i 2005 ble han den første utøveren som kjørte ned fjellet 7601 (i Alaska). Håkonsen har hatt svært stor innflytelse på snøbrettsporten. Han var ofte oddssetternes storfavoritt de årene han var best.

The Arctic Challenge
Terje Håkonsen var med på å starte The Arctic Challenge,  sammen med Daniel Franck. Arctic Challenge er en konkurranse som setter utøverne i fokus. Konkurransen ble arrangert første gang i 2000, og har deretter blitt en årlig begivenhet.  Konkurransen Ticket to Ride – World Snowboard Tour utviklet seg som følge av Arctic Challenge. Vinnerne av store begivenheter vant også retten til å kjøre i Arctic Challenge (Ticket to Ride). Senere ble det utviklet et rankingsystem basert på dette systemet, som brukes til å kåre en verdensmester.

Verdensmester og pioner
I 2007 satte Håkonsen verdensrekord da han hoppet 9,8 meter i quarterpipen under The Arctic Challenge, og han har gjennom 90-tallet og 2000-tallet vært en av de beste i sin sportsgren, men flere rekorder og topplasseringer bak seg.